کمپرسورهای گریز

کمپرسورهای توربوکور در ظرفیت های ۶۰ الی۲۰۰ اسب بخار ساخته میشوند. در این کمپرسورها روغن جهت روغن کاری قطعات حذف شده است. این نوع کمپرسورها دور متغیر بوده و یاتاقان های آن از نوع شعاعی و محوری و به طور مغناطیسی هستند که به وسیله یک سیستم الکترونیکی کنترل می شوند. این یاتاقانهای مغناطیسی باعث می شوند که شفت روتور در ما بین این فضای مغناطیسی قرار گرفته و اصطحکاک به صفر برسد. دور شفت روتور مجموعه ای از سنسورها به صورت یک رینگ قرار گرفته که در هر دقیقه شش میلیون بار وضعیت قرار گرفتن شفت روتور را چک می کند که در وضعیت صحیحی قرار گرفته باشد و از موقعیت مکانی خود خارج نشود.

کمپرسورهای گریز2

حذف روغن از کمپرسورها چه مزایایی دارد؟
از جمله مشکلاتی که روغن کاری یک کمپرسور برودتی متواند داشته باشد رساندن روغن به تمام قطعات متحرک ، کنترل فشار پمپ روغن ، جدا کردن روغن و به حداقل رساندن روغن خروجی از کارتر کمپرسور و باز گرداندن آن به کارتر کمپرسور… .
حال باید ببینیم وجود روغن در یک سیستم برودتی آیا معایب دیگری نیز دارد؟
همان طور که میدانید حتی با نصب بهترین اویل سپراتورها در خروجی کمپرسورهای برودتی ، روغنی که از کارتر کمپرسور به واسطه ی مبرد فرار می کند را می توان به حداقل رساند ولی نمی توان درصد آن را به صفر رساند. پس همواره در حین کار سطح سیستم داخلی تمام قطعات و اجزایی که شامل لوله و شیرآلات و کنترل آلات و … می شود را فیلمی از روغن می پوشاند. از مهم ترین معایب قرار گرفتن این فیلم روغن کاهش ضریب انتقال حرارت در اواپراتور و کندانسور می باشد.
در تحقیق شماره ۶ که بر روی کمپرسورهای سانتیریفیوژ توسط انجمن اشره چندین سال پیش انجام شد مشخص گردید در یک چیلر سانتریفوژ ۱۲ درصد از مخلوط مبرد و روغن که در سیستم گردش می کند را روغن تشکیل داده که این مقدار روغن باعث کاهش راندمان ۱۵ الی ۲۰ درصدی چیلر می شد.
کمپرسورهای توربوکور برای کار با مبرد R134a بهینه و ساخته شده اند صدای تولیدشده کمتراز ۷۰ dB می باشد. همچنین وزن این کمپرسورها ، نسبت به کمپرسور مشابه با همان ظرفیت برودتی معادل۲۰ درصد کمتر می باشد. این کمپرسورها اصطلاحا ، کمپرسورهای دارای مغز نامیده میشود. بردهای کنترل دیجیتالی این نوع کمپرسور ها قدرت تشخیص عیب احتمالی به وجود آمده در کمپرسور و قابلیت رفع عیب به وجود آمده را دارا می باشد. این کمپرسور های نسل جدید به طور مستقیم قابلیت اتصال به شبکه ، مانیتورکردن و کنترل آن توسط شبکه بدون پرداخت هزینه اضافی و اتصال تجهیزات اضافی را دارا می باشد.
در این کمپرسور ها در قسمت مدارات برقی یک رکتیفایر یا همان یکسو کننده وجود دارد که جریان متناوب کمپرسور به ولتاژ بالا در جریان مستقیم جهت استفاده در موتور ویاتاقانهای مغناطیسی تبدیل می کند.

کمپرسورهای گریز3

خازنهای موجود در کمپرسور از یک سو نقش یک فیلتر در برق مستقیم خروجی از رکتیفایر و از سوی دیگر به عنوان یک منبع ذخیره انرژی برای شناور نگه داشتن روتور ما بین یا تاقانهای مغناطیسی و جلوگیری از سقوط ناگهانی آن در زمان قطعی برق ورودی به کمپرسور را دارا می باشند. مزیال استفاده شده در ریخته گری پوسته ابن نوع کمپرسور هااز آلیاژ آلومینیوم مورد استفاده در صنعت هوانوردی می باشد. همچنین محفظه قابی که در بالای کمپرسور که از کلیه قطعات و بردهای الکترونیکی و به طور کلی از مغز کمپرسور محافظت می کند از نوعی خاصی پلاستیک ساخته شده که قابلیت ارتجاعی بسیار خوبی در تغییرات دمایی زیاد را دارد.

کمپرسورهای گریز4

مبرد کمپرسورهای توربوکور مدلTG310 :
این مدل کمپرسورهای توربوکور بر خلاف سری مدلهای TT وVTT بامبرد R1234ze کار میکند. از مزایای این مبرد نسبت به مبرد R134a که در دو مدلTT و VTT مورد استفاده قرار میگیرد می توان به کاهش ۹۹.۶ درصدی تولید گاز CO2 در پروسه تولید این مبرد نسبت به R134a دانست همچنین پایداری بسیار کم آن یعنی ۱۸ روز در مقابل پایداری مبرد R134a درجو که برابر ۱۸ سال است. این مبرد که جزء مبردهای سری HFO حساب می شودکه اثر تخریبی آن بر محیط اطراف بسیار پاینتر از مبردهایHFC امروزی می باشد. HFO ها یا هیدرو فلوئورو الفین ها مبردهای نسل چهارم نامیده می شود که از معروف ترین آنها که در حال حاضر دردر سیستمهای سرماشین استفاده می شود می توان بهR1234ze و R1234yf اشاره کرد. دارای عددGWP کمتر از یک است.این عدد مشخص کننده پتانسیل مبرد ومیزان نقش آن در گرمایش اتمسفر زمین می باشد.دارای عددODP برابر صفر است. این عدد مشخص کننده پتانسیل مبرد و میزان نقش آن در تخریب لایه اوزون می باشد.
نحوه ی اتصال کمپرسورهای توربوکور به کامپیوتر از طریق پورت RS232 می باشد.

کمپرسورهای گریز5

نرم افزار مونیتورینگ پس از اتصال کابل RS232 به اسلات DB9 و وصل کردن آنها به درگاه COM کامپیوتر و نصب برنامه مانیتورینگ داده های ارسالی توسط کمپرسورمونیتور شده و قابل مشاهده و کنترل می باشد. قبل از شروع کار باید از وضعیت قرار گیری جامپرهای شماره JP2 و JP7 مطمئن بود.

کمپرسورهای گریز6کمپرسورهای گریز5

3 پاسخ به کمپرسورهای گریز از مرکز ( توربوکور ) بدون روغن
  1. سلام
    سایتتون واقعا عالیه ممنون بابت زحماتتون به ویژه در راستای آموزش
    فقط اگه امکانش هست مقالاتتون رو با فرمتPDF هم بذارید تا ما دانشجوها بتونیم دانلود کنیم و تو وقت های آزادمون مطالعه کنیم. با تشکر

  2. تشکر و سپاس معلومات بسیار خوبی بود


[بالا]

یک پاسخ ارسال نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *